بهبود سبک زندگی
توسعه‌فردی, سبک زندگی

روش های بهبود سبک زندگی

*مقدمه:

انسان ها برای رسیدن به کمال و اهداف عالی در زندگی خود وابسته به اهداف ترسیمی در ذهن خود تلاش می کنند.از این رو کسانی که به دنبال موفقیت واقعی در زندگی هستند و به تصورات ذهنی و خوش خیالی هایی که غالباً نتیجه و پیشرفتی برای انسان در پی ندارد بسنده نمی کنند روش هایی برای زندگی خود ترسیم کرده و به اجرا می رسانند که به این مجموعه از اقدامات سبک زندگی می گوییم.

اصول سبک زندگی:

در حالت کلی در هنگام بررسی جامعه های آماری مختلف متوجه میشویم که هدف انسان ها از ایجاد سبک برای  زندگی موفقیت در عرصه های شخصی و اجتماعی است. دقیقا به دلیل تفاوت اهداف و افکار سبک های متفاوتی از زندگی رایج شده است اما به هنگام بررسی متوجه این نکته اساسی میشویم که مصداق های موفقیت برای انسان ها موارد مشترکی است و صرفاً راه های رسیدن مختلف به اهداف باعث ایجاد سبک های مختلف شده است.

در اصول فردی سبک زندگی متوجه سه نکته اساسی میشویم که عبارتند از:

۱_بهبود و توسعه جسمی:

بهبود و توسعه جسمی مانند ورزش کردن، رعایت رژیم غذایی سالم و مناسب و رعایت خواب مناسب به رشد فردی و پیشرفت جسمی فرد کمک می‌کند.

به هنگام بررسی جامعه های آماری مختلف متوجه میشویم که رعایت موارد بالا نظیر رژیم غذایی مناسب و یا ورزش و خواب باعث ایجاد انرژی در بدن میشود و انسان وابسته به انرژی تولید شده در این بخش میتواند روی اصول دیگر خود نیز تاثیر بسزایی داشته باشد.

رعایت این اصول پایه و اساس موفقیت در اصول بعدی است که در ادامه به آنها می پردازیم.

۲_بهبود و توسعه ذهنی:

همانطور که در بخش قبلی ذکر شد ایجاد انرژی در مرحله بهبود اصول جسمی اساس و پایه این مرحله است؛طبق آخرین دستاورد های علم روانشناسی انسان ها با استفاده از انرژی هایی که از خود بروز میدهند در وقایع و اتفاقات محیط اطراف خود تاثیر گذارند.

اما سوالی که شاید پیش بیاید این است که مثلا چگونه قرار است یک رژیم غذایی باعث شود ما بتوانیم روی محیط اطراف خود موثر باشیم؟

جواب ساده است:

_ بازتاب های شما

حتمن بار ها خود متوجه شده اید که وقتی وعده غذایی میل می کنید که هیچ اشکالی ندارد و آشپز هم در طبخ غذا هنر به خرج داده است،شما با یک روحیه خوب روز خود را ادامه میدهید و امورات را از سر میگیرید.

اما تصور کنید اشکالی در غذا بود،چقدر از تمرکز و آرامش ذهنی شما بابت مشکل پیش آمده درگیر این مسئله خواهد شد  و از طرفی از لحاظ بُعد مادی و از لحاظ ارزش زمانی به چه اندازه متضرر میشوید که این ها همه انرژی شما را در یک مسئله نه چندان حیاتی صرف میکند و باعث میشود شما انرژی و آرامش و تمرکز لازم را برای ادامه بدون نقض امورات خود در ادامه روز با مشکل و چالش جدی مواجه شوید!؟دقیقا این شرایط برای سایر موارد هم صادق است.

برای بهبود توسعه ذهنی لازم است که موارد زیر را در نظر داشته باشید:

۱_مدیریت زمان، انرژی و تمرکز

۲_اعتمادبه‌نفس بالا

۳_مدیریت استرس، ترس، افسردگی و خشم

۴_تقویت مهارت‌های یادگیری مانند حل مسئله

۵_کنترل ذهن و تفکرات مثبت

۶_کسب مهارت‌های دیجیتال

۷_کسب مهارت‌های ارتباطی و انگیزشی

در این مقاله به توضیح و ارائه و چگونگی تاثیر موارد ۱ و ۲ خواهیم پرداخت:

 ۱)مـدیـریـت زمــان،انــرژی و تــمــرکـــز:

مدیریت زمان

الف) مدیریت زمان

اگر ارزش یک ساعت خود را بدانید از زمان های مرده ی خود بهترین استفاده را می کنید.اکنون شاید این پرسش برایتان مطرح شود که منظور ما از زمان های مرده چه اوقاتی هستند؟!

برای مثال می توان به اوقات تلف شده در صف ها، در رفت و برگشت ها، در اتوبوس یا مترو ترافیک های طولانی و یا هر مورد دیگر در زندگی روزمره شما که موجب وقفه در امور شما میشود.

خب حال تکلیف چیست و در این اوقات چه کارهایی میتوان انجام داد؟!

در این اوقات میتوان با بررسی دوباره برنامه روزانه،چک کردن مواردی که شاید در ادامه روز به آنها نیاز پیدا کنید،مثلاً چک کردن موجودیتان در بانک توسط همراه بانک های موجود در گوشی های هوشمند،مطالعه و گوش دادن به سخنرانی های خوب که موجب افزایش راندمان شما میشود و یا تفکر و یادداشت ایده های جدید یا بررسی روش های فعلی در امورات خود اوقات مرده و بلا استفاده خود را به بهترین شکل صرف کنید.

در بحث مدیریت زمان قانونی به نام انضباط شخصی وجود دارد که شما میتوانید با استفاده از آن اعمال خود را کنترل کنید.اما دقت این قانون بستگی به خود افراد دارد،میزان جدیّت و وقت شناسی و احساس مسئولیت افراد،مبیّن و معرّف انضباط شخصی هر فرد است.

اما ذاتا انضباط شخصی چه مفهوم و معنایی دارد؟!

میتوان به صورت خلاصه و مفید این تعریف را ارائه داد که انجام درست کار در زمان درست،نه انجام کاری که دوست داریم در زمانی که دوست داریم.

مرز بین یک فرد موفق و یک فرد ناموفق از همین نقطه رقم میخورد زیرا فرد ناموفق هرکاری را که دوست دارد در هر زمانی که دوست دارد انجام میدهد در حالی که فرد موفق کاری را که میداند درست است انجام میدهد.

“برایان تریسی” در کتاب قورباغه را قورت بده تاکید میکند که برای خود هدف تعیین کنیم و برای هر کاری مهلت تعیین کنیم.باید لیست کار های هر روز را در روز مشخص نوشته و برای انجام آنها اولویت بندی مناسب قائل شویم.باید در اولویت بندی خود کار های مهم را ارجح تر قرار دهید اما از آنجایی که انسان نیازمند آزادی و فراغ فکر در انجام امور است بین دو کار سخت و مهم یک کار آسان قرار دهید و یا کاری انجام دهید که از انجام آن لذت میبرید یعنی انجام آن کار نه تنها انرژی از شما نمی گیرد بلکه باعث میشود با استفاده از این که از این کار لذت می برید با از انجام این عمل انرژی دریافت کنید!!!

بزرگترین اشتباه افراد در مدیریت زمان این است که افراد برای انجام کار ها وقت تعیین میکنند؛مثلا می گویند مابین ساعات ده تا یازده فلان کار را خواهم کرد ولی وقتی این کار را انجام نمی دهند کل برنامه مه شاید پیوسته هم باشد بهم میریزد و فرد مورد نظر آرامش روحی و روانی خود را هم از دست میدهد!

این افراد برداشت نادرستی از مفهوم مدیریت زمان دارند؛ مدیریت زمان یعنی اینکه امروز باید کارهایی که در لیست خود یادداشت کرده ام را تا انتهای امروز طبق اولویت بندی انجام شده حتماً انجام دهم.

این جمله شاید برای افرادی که همواره از کمبود زمان گله مندند روشنگر موضوع باشد که،هرگز وقت کافی برای انجام همه کار ها وجود ندارد ولی همواره وقت کافی برای انجام کارهای مهم وجود دارد.

ب) مدیریت انرژی

بحث اول در مدیریت انرژی این است که بتوانیم خـشـم خود را کنترل کنیم.راهکار های بسیار زیادی در این باره پیشنهاد شده که میزان اثرگذاری آن در افراد مختلف متفاوت است.

یکی از این راه های نفس عمیق است،وقتی شانه و سینه موقع تنفس بالا می آید یعنی تنفس عمیق ما درست نیست. تنفس عمیق درست تنفسی است که شکم تکان می خورد که به آن تنفس دیافراگمی می گویند.

همین یک کار کلی عصبانیت و خشم و سردرد و تنش و کمبود انرژی را کنترل و مدیریت می کند.

شمارش معکوس از ده تا یک و سایر روش ها نیز موثر است که در قسمت کنترل خشم بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

مورد بعدی در رابطه با مدیریت انرژی و حقظ نشاط شخصی خوردن روزانه حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان آب می باشد.

همچنین باید تغذیه درست داشته باشید. ما معمولاً اینطور هستیم که چند ساعت چیزی نمی خوریم بعد یک دفعه حجم وسیعی از غذا را وارد معده مان می کنیم، این درست نیست. بنابراین وعده های غذایی خودتان را کوچک کنید، هر ۹۰ دقیقه یک پذیرایی مختصری از خودتان داشته باشید، خوراکی های خوب مثل خرما، فندق، پسته، سیب، موز و… را استفاده کنید.

مورد بعدی فعالیت شدید و استراحت کامل است. نمی توانیم ده ساعت پشت سر هم کار کنیم بدون استراحت، حتی اگر خودمان بخواهیم بدن و مغز ما نمی کشد و مطمئناً بازدهی لازم را نخواهیم داشت.

 

باید یک زمان هایی را برای خود تعیین کنیم، مثلا بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه یکسره و بکوب کار کنیم و بعد بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه یکسره و بکوب استراحت کنیم.

ج)مدیریت تمرکز

رکن اصلی در انجام هر کاری میزان تمرکز در آن عمل می باشد. تمرکز اصلی ترین عامل در دقت انجام گیری امور می باشد. شما اگر مهارت مدیریت زمان و انرژی را یاد بگیرید و رعایت کنید اما تمرکز نداشته باشید به هیچ عنوان بدرد نمی خورد.تمرکز مهم ترین اصل در میزان بازدهی امور انجام گرفته می باشد که طبیعتاً هرچه مقدار تمرکز بیشتر باشد دقت عمل و بازده بیشتر خواهد بود.

اما منظور از تمرکز چیست؟!

یعنی بتوانیم یک مدت مشخصی روی یک چیز متمرکز بشویم بدون اینکه چیز دیگری حواسمان را پرت کند و بتوانیم بهترین تصمیمات را اتخاذ نماییم که این تصمیمات به دور از احساسات و مطابق با عقلانیت باشد و نتیجه این تصمیم گیری موجب افزایش راندمان در بحث مورد نظر و در نهایت موجب موفقیت ما بشود.

در عصر حاضر با توجه به پیشرفت تکنولوژی و وجود جذابیت های مجازی و رسانه های اجتماعی مثل تلگرام اینستاگرام که به شدت در صبر و حوصله تاثیرگذار بوده و موجب تقلیل این امر شده است و تمرکز نیز به شدت کاهش یافته است لذا با توجه به این مسئله در زمانه فعلی تفاوت ها را قدرت تمرکز رقم میزند چرا که با توجه به این شرایط به دست آوردن قدرت تمرکز که بسیار حیاتی است امری بسیار دشوار  شده است.

۲)اعتماد به نفس

اعتماد به نفس یک جور طرز فکر مثبت راجع به خودتان و توانایی هایتان است و درست در همان موقعی که همه چیز به هم می ریزد،می تواند به فریادتان برسد و به شما کمک کند تا در برابر مشکلات قوی باشید.

دچار شدن به کمبود اعتماد به نفس هر از گاهی حتی در موفق ترین افراد نیز رقم میخورد و احساس این مشکل پس از عدم موفقیت در کاری طبیعی است.اما چگونه میتوان از این بحران عبور کرد؟!

اعتماد هر فرد به خود و توانایی های خویش میتواند پل بزرگی در عبور از بحران ها و بازگشت دوباره اعتماد به نفس خود شود. یادآوری مهارت ها و توانایی های شخصی قام بزرگی در این راستاست.وقتی بتوان این امر را اجرایی کرد میتوان اذعان کرد که فرد در  راه پیشرفت و موفقیت قرار گرفته است.

طبق بررسی های انجام شده شش راه ر برای بالا بردن اعتماد به نفس برایتان پیشنهاد میکنیم که به شرح زیر قابل بیان و توضیح هستند:

الف) استفاده درست و بجا از زبان بدن

زبان بدن مبیّن و نشان دهنده این است که هر فرد چقدر به خودش اطمینان دارد.از چهره بعضی آدم ها می شود فهمید که به حرف هایی که میزنند باور ندارند و خودشان را قبول ندارند.

طوری خودتان را نشان بدهید که هکه بدانند میتوانید هر شرایطی را مدیریت کنید و شرایط همواره تحت کنترل است و بر اوضاع مسلط هستید.

اگر اعتماد به نفس را در ظاهرتان قابل رویت باشد و بتوانید از زبان بدنتان به درستی استفاده کنید علاوه بر افزایش قدرت خود باوری و احساس این که همه چیز تحت کنترل است،دیدگاه دیگران نیز نسبت به شما تغییر می کند و به توانایی های شما ایمان آورده و به شما اعتماد می کنند.

مصداق هایی از این رفتار ها را در مقاله مربوط به استفاده از زبان بدن به آن اشاره خواهد شد.

ب)درست لباس بپوشید!!!

لباس های شما در یک جمع ناآشنا و در ابتدای کار معرف قسمتی از ویژگش ها و خصایل شماست پس اگر اصول مربوط را رعایت نکنید شاید از همان ابتدا موجب جهت گیری و گارد بندی اعضا و افراد آن جامعه آماری قرار بگیرید.

وقتی ظاهرتان آراسته و منظم باشد نسبت به خودتان احساس خوبی پیدا خواهید کرد و طبیعتا این احساس خوب قابل لمس و انتشار به سایرین نیز می باشد.

لباس‌ها و لوازم مناسب انتخاب کنید، زندگی و کارتان را جوری نظم و ترتیب بدهید که در خور شخصیت شما باشد و احساس بهتری نسبت به خودتان پیدا کنید، همه‌ی اینها باعث تقویت اعتماد به نفس شما می‌شود. لباس‌تان باید طوری باشد که موفقیت را نشان بدهد. لوازم شخصی شما نشان‌دهنده‌ی شخصیت‌تان هستند پس در انتخاب‌شان دقت کنید.

یک لباس مناسب و زیبا که توجه دیگران را جلب کند می تواند به شروع یک مکالمه یا مباحثه کمک کند.

 

ج)جسورانه و جذاب صحبت کنید!

جسارت در گفتار و پیوستگی سخنان بدون تپق،تسلط و قدرت جذابیت سخنوری از جمله مهم ترین مصادیق در جلب توجه سایرین و همچنین در ایجاد اعتماد به نفس و ایجاد ثبات است.

سخنرانان خوب، با اعتماد به نفس، با ثبات و با یک ریتم مناسب صحبت می‌کنند. آنها یاد گرفته‌اند در صحبت کردن تأثیرگذارتر باشند، به جای اینکه حین سخنرانی تپق بزنند و گیر کنند، شمرده حرف می‌زنند و بین صحبت‌هایشان مکث می‌کنند.

انتخاب یک متن جسورانه و جذاب در عین حال مودبانه نمایانگر اعتماد به نفستان و منجر به اعتماد عموم میشود.اینگونه عزت نفس شما نیز افزایش می یابد.با کنترل هیجانات و پرهیز از عصبانیت جدی بودن در شما نمایانگر باشد و مخاطبین شخصیت یک رهبر را در شما ببینند و به صحبت هایتان با توجه و دقت بیشتر گوش دهند.

د)مثبت فکر کنید،مثبت عمل کنید.

انرژی مثبت باعث نتیجه‌ی مثبت هم می‌شود، پس سعی کنید نیمه‌ی پر لیوان را ببینید و به مسائل منفی فکر نکنید.انرژی که شما از خودتان بروز می دهید بر محیط تاصیر دارد و می تواند انعکاس هایی برایتان داشته باشد پس سعی کنید از خود انرژی های مثبت بروز دهید تا اگر انعکاسی به وجود آمد هم مثبت و در جهت کمک به شما و اهدافتان باشد.

شاید خوب باشد به قانونی عامیانه که معروف به قانون جذب است اشاره کنیم.این قانون تداعی گر این است که اثرات محیط روی شما وابسته به رفتار خودتان است یعنی اگر شما امروز از خواب که بیدار شدید و انتظار یک اتفاق خوب را داشته باشید،قطعا اتفاق خواهد افتاد و برعکس اگر از خود انرژی منفی بروز دهید هر اتفاقی که بیفتد شما به همین احساس ناخوشایند ربط خواهید داد.

ه)مرد عمل باشید!

شاید این بیت از شعر سعدی را شنیده باشید که در مواعظ خود اشاره می کند به این نکته که “به عمل کار برآید به سخندانی نیست”

عمل گرا بودن در هر مورد بسیار با ارزش است به طوری که تجلی جسارت و اعتماد به نفس در این مورد نمایان می شود به طوری که انجام امور در عرصه میدانی باعث می شود نتیجه تمام زحماتتان را فارغ از هر نتیجه ای با نشان دادن توانایی های خود به سایرین به دست آورید و در جهت تقویت عزت نفس خود گام بردارید.حال آنکه اگر اقدامات خود را بدون ترس و با اعتمتد به نفس انجام دهید قطعا نتیجه مطلوب را دریافت خواهید کرد.

و)آماده باشید!

یادتان باشد: برنامه‌ریزی جلوی عملکرد ضعیف را می‌گیرد. هر چقدر آماده‌تر باشید، احساس شایستگی و مهارت بیشتری خواهید داشت و اعتماد به نفس‌تان هم بیشتر می‌شود. آمادگی باعث می‌شود که اتفاق‌های بد و ناگهانی زندگی، نتوانند شما را شکست بدهند.

پیشنهاد میشود قبل از انجام هرکاری حالت های مختلف را در نظر بگیرید تا در برابر هر اتفاق امادگی داشته باشید چرا که همانطور که اشاره شد حتی اگر پروژه ای با شکست مواجه شود اگر شما این را پیش بینی و برای مقابله با این اتفاق ناگوار آماده باشید شکست  باعث نمی شود که دست از کار بکشید یا آن را رها کنید بلکه تلاش خواهید کرد از شکست پیروزی بسازید یا از آن بابت تجربه های بوجود آمده بابت موفقیت های آتی استفاده کنید.

 

این مقاله در قسمت اول خود در این قسمت پس از بررسی های انجام شده راجع به:

۱) مدیریت زمان انرژی و تمرکز و همچنین

۲) اعتماد به نفس و فاکتور های موثر برآن در این قسمت پایان پذیرفت.

در مقاله از بهبود فردی به موارد زیر خواهیم پرداخت:

۳)مدیریت استرس، ترس و خشم 

۴)تقویت مهارت‌های یادگیری مانند حل مسئله چه تاثیری در بهبود و توسعه مهارت های ذهنی دارد؟!

     به اشتراک بگذارید

این مطالب را هم حتما بخوانید

_____________

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست