خشم،ترس،استرس
توسعه‌فردی, سبک زندگی

راه‌کار‌های عملی برای کنترل استرس، خشم و ترس

در ادامه بحث های مربوط برای ارتقا مهارت های بهبود توسعه ذهنی به مهارت کنترل و مدیریت استرس ترس و خشم رسیدیم.

پیشنهاد مدیر20: روش های بهبود سبک زندگی

الف) کنترل  و مــدیـریـت اســتـــرس

مهارت کنترل استرس در شرایطی که فشار بر روی شما مضاعف است کاملا می تواند به بهبود و مدیریت شرایط حاضر کمک کند.

استرس در شرایطی ایجاد می شود که کاری که احساس می کنید خارج از توان شماست به شما محّول شود یا وقتی کاری به شما واگذار شده به خاطر انتظار مضاعف اطرافیان نسبت به توانایی های شما در تنگنا قرار بگیرید.

واکنش بدن شما و سیستم ایمنی بدن انسان به این صورت است که احساس میکند فرد در خطر قرار دارد و این باعث می شود مکانیزم بدن از شرایط نرمال و عادی خود خارج شود.یعنی هورمون های ترشح شده در این وضعیت باعث می شود که سرعت قلب شما افزایش یابد یعنی افزایش ضربات قلب داشته باشید و یا به اصطلاح علم پزشکی موجب تپش قلب بشود،تنفس شما دچار اختلال بشود یعنی سریع نفس بکشید و انرژی زیادی مصرف کنید.دست و پاهای شما ممکن است سرد شود و یا ناخواسته بلرزید!!!ممکن است میزان تعرق شما افزایش یابد و بسیاری از نشانه های دیگر که احتمالا همه ما تا به حال چندین بار آنها را تجربه کرده ایم. اما آیا داشتن استرس امر بد یا غیر طبیعی است؟!

برخی از استرس ها طبیعی و یا حتی مفید است!استرس میتواند به شما کمک کند که سخت کار کنید یا به هنگام خطر واکنش سریع یا لازم را از خود بروز دهید.اما همه این شرایط زمانی میتواند به ما کمک کند که ما بتوانیم استرس را کنترل یا مدیریت کنیم یا به علارتی ما بتوانیم افسار آن را در دست داشته باشیم نه این که استرس کنترل کننده رفتار و اعمال ما باشد.

اگر در کنترل استرس ناتوان باشیم مدت و زمان آن طول بکشد استرس موجب می شود که به  سیسنم ایمنی و سلامت بدن آسیب های جدی وارد شود.آسیب هایی نظیر سردرد،میگرن،ناراحتی معده،درد کمر و حتی خواب ناراحت که موجب ضربات شدید روحی و جسمی می شود.استرس می تواند موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن در قبال سایر بیماری ها شود و موجب مشکلات بسیار سخت تری در زندگیتان بشود.

اما چگونه استرس را کنترل و مدیریت بکنیم؟!

خنده از ته دل

1) از ته دل بخندید!

یکی از مهارت های کنترل استرس مهارت خندیدن است.هنگامی که فرد تحت فشار عصبی قرار میگیرد.این اقدام در برابر فشاری که بر روی شما وارد می شود یک اقدام مشابه تخلیه فوری این فشار است.

شاید بگویید مگر می شود در شرایط پرتنش یک لبخند از ته دل زد!؟

جواب این است که شما میتوانید با فکر کردن راجع به شاد ترین اتفاق زندگیتان که باعث یک احساس خوب درونی در شما می شود در این لبخند زدن از ته دل موفق باشید.

اما شاید در شرایطی باشید که اصلا نتوانید خاطره ای شاد را برای خودتان یادآور شوید هرچند شادترین فرد جهان باشید!حتی اگر احساس شادی نکردید باز هم لبخند بزنید.

لبخند زدن باعث کاهش سرعت ضربان قلب شما می شودتا زمانی که وضعیت استرس زا به پایان برسد.

2) به طبیعت بروید

توجه به طبیعت اطراف و زیبایی های موجود در آن یک عامل خنثی کننده در این شرایط است.وجود اکسیژن و هوای پاک در طبیعت از جمله دلایلی است که تنفس و حصور در این فضا از عوامل مهم در خنثی کردن استرس است.

3) به موزیک گوش دهید!

توجه کنید که در این مرحله به آهنگ های ناراحت کننده یا  چیزی که تداعی گر خاطره ای تلخ برایتان است نباید گوش دهید و باید آهنگ های شاد را در پلی لیست خود اجرا کنید.

4) نفس تازه بکنید.

احساس تنش کمتر به نفس بعدی شما وابسته است.تمرکز بر روی نوع تنفس واکنش بدنتان به فشار یا ترس محدود می کند.

5) موارد استرس زا برای خودتان را بنویسید!

موارد استرس زا برای خودتان را روی کاغذ،دفترچه یادداشت یا نوت بوک گوشی بنویسید و احساسات خود راجع به آنها را یادداشت کنید.توجه کنید که راجع به نوشتن این احساسات صادق باشید این کار موجب می شود شما در مواجهه با استرس هایتان بتوانید خودتان را مدیریت کنید.

6) درد دل کنید!

درد دل کردن و صحبت کردن در واقع موجب تخلیه فشار های روحی و عصبی بر رویتان می شود،فقط باید توجه کنید که فرد مورد نظر را با دقت انتخاب کنید چرا که اعتماد به فرد نادرست موجب ایجاد استرس مضاعف بابت امکان افشای مطالب شما می شود.

7) تحرک داشته باشید!

فعالیت های بدنی و ورزش باعث می شو ذهن شما منبسط شود و فشار های روحی روانی و عصبی خود را تخلیه نمایید.

ترس در زندگی

ب) کنترل و مدیریت ترس

ترس یک احساس غریزی در انسان است که اتفاقا در برخی از مسائل بسیار ضروری و به نفع انسان است!چون باعث می شود تمرکز ما در انجام امور افزایش یابد اما باید توجه داشت که ترس بیش از حد موجب ایجاد چالش های نابجا و مشکلات غیرضروری می شود.

حال باید با مواردی که موجب ایجاد ترس می شوند به عنوان فرصتی برای نشان دادن ارزش و توانایی های خودتان با تلاش مضاعف برای اثبات ویژگی های خودتان رو به رو شوید.

تفاوت مردم موفق با افراد عادی در این است که جاهایی که همه کم می آورند و ناامید می شوند، آنها با اراده قوی تر ادامه می دهند. آنها همیشه تلاش، مبارزه و آزادی را انتخاب می کنند.

هر اشتباهی که ما انجام می دهیم، و می ترسیم که شکست بخوریم؛ در واقع می توانیم از آن به عنوان فرصتی برای تلاش بیشتر استفاده کنیم.ترس همواره امکان شکست و خطای ما را بیشتر از امکان موفقیتمان معرفی می کند. هر چه با ترس هایمان بیشتر روبرو شویم و بیشتر قدم برداریم، آنچه را که به دست می آوریم؛ ارزشمندتر است.

حال راه های مقابله با ترس چیست؟

1) به دل ترس بروید و به آن یورش ببرید!

قبل از توضیح این بخش ذکر یک نکته الزامی است.بحث ما در اینجا ترس های عقلانی است،برای مثال وقتی میگوییم با ترس خود مقابله کنید هدف و مقصودمان انجام کاری است نظیر سخنرانی یا اجرای یک برنامه و یا اقدام به ابداع یک طرح یا پروژه.نه این که بخواهید برای مقابله با ترس از یک گرگ به مقابله با آن بروید!!!مشخضا فرجام این اقدام مشخص است و اقدام عقلانی نیست.

حال بپردازیم به مقصودمان در این مورد:

از هر چیزی یا هر کاری که می ترسیم، آن را انجام دهیم و برای موفقیت در این اقدام خود باید با افکار منفی خود مه بار ها ما را مورد تهاجم قرار خواهند داد مواجهه نماییم و پیروز شویم تا به موفقیت لازم دست یابیم.این اقدام با تقویت جرئت و جسارت نتیجه مطلوبی خواهد داشت.

باید همیشه به دنبال هدف ها بروید و هرگز از آغاز و انجام کارهای مورد علاقه خود نهراسید و هرگاه ترس از این اقدام منجر به دلسردی شما و توقف شما شد فقط به حلاوت و شیرینی پیروزی و رسیدن به هدف بیاندیشید که توام خواهد بود با شکستی بزرگ برای ترس شما!

2) برای رسیدن به موفقیت ترس را بفهمید!

همانگونه که گفته شد ترس ذاتا برای امسان لازم است تا ما با افزایش تمرکز در انجام امورات

بیشترین بازده ممکن را به نمایش بگذاریم و باید گفت که ترس وجود دارد تا از ما محافظت کند. ترس را نمی توان خوب یا بد پنداشت بلکه تنها وسیله ای برای تصمیم گیری بهتر برای هر فرد است.

3) موانع غلبه برترس را بیابید!

بیشتر ما درگیر محدودیت های ذهنی خود و امروز و فردا کردن کارها هستیم و این دقیقا تفاوت اینگونه افراد با افراد موفق است چرا که افراد موفق حتی کاری را که دوست ندارند انجام می دهند تا به هدف والای خود که موفقیت حداکثری است برسند.

افراد موفق اصولا کارهایی را انجام می دهند که دیگران آنها را سخت و دشوار می نامند. آنها همه خطرات احتمالی را پیش بینی و برای کارهای خود برنامه ریزی می کنند و این دقیقا وجه تمایز این افراد با سایرین است.

4)مثبت بیاندیشید!

نها کسانی که دید مثبتی به آینده دارند می توانند برای آینده تلاش کنند و کسانی که چیزی برای کشف کردن و به دست آوردن در آینده دارند. روی این افکار خود کار کنید.

شاید بد نباشد تا دوباره روی قانون جذب تاکید کنیم و آن این است که افکار شما اتفاقات پیش روی شما را ایجاد می کنند.لذا سعی کنید مثبت بیاندیشید.

کنترل خشم

ج) کنـتـرل و مـدیـریـت خـشـم

خشم به حالت روانی اطلاق می شود که از یک دلخوری ساده تا عصبانیت زیاد در نوسان است.

خشم احساسی است که به‌جای سرکوب آن باید به فکر شیوه‌های کنترلش باشیم. خشم نیز همانند سایر احساسات حامل پیامی است. ممکن است این پیام به معنی وجود یا بروز شرایطی ناگوار، ناعادلانه یا تهدیدآمیز در حق شما باشد.

بر خلاف تصور عمومی خشم احساسی عادی و سالم است.

بگذارید با یک مثال عامیانه برایتان توضیح دهم که کنترل خشم میتواند چه حرکت رو به جلویی برایتان باشد:

همانطور که می دانید تمام وسائط نقلیه با یک نیروی پیشران حرکت خود را انجام می دهند که این نیروی پیشران حاصل یک فرایند شیمیایی_مکانیکی است که انتقال انرژی سوخته شده از حامل انرژی به موتور می باشد.

حال انگیزه های خودتان را به شکل یک موتور در نظر بگیرید که نیازمند یک نیروی پیشران است تا محقق شوند.چه نیرویی قدرتمند تر از خشم!هدایت انرژی تلف شده در بروز و ابراز خشم با استفاده از مدیریت آن به انجام سایر امور ضروری باعث می شود که  انگیزه هایمان محقق و در کارهایمان بسیار موفق باشیم.

به همین خاطر است که میگوییم عصبانیت را سرکوب نکنید! به جای سرکوب، باید به این فکر کنیم که علت عصبانیت ما چیست؟ بعد از کشف علت‌های عصبانیت و ابزارهای مناسب برای مدیریت آن بهتر خواهیم توانست آن را به کنترل خود درآوریم.

روش‌های زیر به شما در یافتن راه‌های کنترل خشم یاری می‌کند:

1) دلیل عصبانیتتان چیست؟!

باید دلایل عصبانیت خود را پیدا کنید.معمولا با توجه به مطالعات انجام شده ریشه خشم در مسائلی است که در بچگی از دیگران دیده و یاد گرفته ایم.

یک نکته بسیار مهم در رابطه با خشم وجود دارد و آن هم این است که خشم اغلب پوششی برای دیگر احساسات ماست.

2) علایم و نشانه های عصبانیت!

علایم فیزیکی در بدن وجود دارند که بروز چنین لحظه‌ای را به شما هشدار می‌دهند لذا عصبانیت به صورت ناگهانی رخ نمی دهد.با علم بر این علائم میتوانید بر کنترل رفتار خویش قبل از آنکه از دستتان خارج شود اقدام کنید.

این علائم به طور معمول در اکثر افراد عبارتند از:

دندان قروچه کردن

احساس داغی و خیس عرق شدن

تندتر نفس کشیدن

سردرد گرفتن

تند تند قدم زدن

دشواری در تمرکز کردن

افزایش ضربان قلب

خون دیدن

سفت شدن شانه‌ها

شاید شما هم جزو دسته ای از افراد باشید که دلایل عصبانیت خود را به گردن عوامل خارجی می اندازید.این گونه رفتار ها ناشی از کج فهمی است به دلایلی همچون “تعمیم بیش از حد مسایل” و “تاکید روی باید ها و نباید ها و داشتن دیدگاهی خشک و غیرقابل انعطاف در برابر مسائل” و “یکه‌تازی و نتیجه‌گیری شتاب‌زده” و”بهانه گیری”  و ” در نهایت “مقصر جلوه دادن دیگران” دچار کج فهمی در مسائل می شوید که خود به خود منجر به ایجاد خشم می شود که شما با کنترل این موارد می توانید بر روی مدیریت خشم خود تسلط یابید.

با انجام اقداماتی نظیر:

نفس عمیق کشیدن

تکنیک شمارش اعداد به ترتیب یا معکوس

گوش دادن به موسیفی مورد علاقه

ورزش و ماساژ از شدت خشم خود ماسته و آن را کنترل کنید.

 

 

 

     به اشتراک بگذارید

این مطالب را هم حتما بخوانید

_____________

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست