speech3
توسعه‌فردی, فن بیان

۱۵روش مدیرت مخاطبان در سخنرانی

قطعا مخاطبان برای بهرمند شدن از سخنان شما به سخنرانی می آیند و هدف آن ها انتفاع سخنران نیست.شما باید بتوانید واکنش آنها را مدیریت کنید.

 

۱_خلق و خوی مخاطبان را برسی کنید.

تلاش کنید به محل سخنرانی زود برسید تا بتوانید خلق و خوی مخاطبان را بررسی کنید.آیا مخاطبان همین الان از زیر یک بارش برف شدید وارد شده اند و یا درگیر یک ترافیک سرسام آور شده اند.

آیا آنها آماده برای ابراز خشونت به آنچه میخواهید بگویید هستند؟آیا سخنران پیش از شما،با حرف های کسل کننده انرژی آنها را گرفته است؟!

 

۲_با مخاطبان درگیر شوید.

می توانید برای بررسی خلق و خوی مخاطبان خود به بررسی واکنش های آن ها به سخنرانی قبلی بپردازید.در این شرایط شما میتوانید در مورد شیوه سخنرانی خود بطور موثر تصمیم بگیرید.

اگر در جمع مخاطبان شما افرادی هستند که خواب آلود و کسل هستند،آنها را به چالش بکشید برای مثال از آنها سوال کنید تا با پاسخ دادن به سوالات شما توجه آنها را جلب کنید.حتما لازم نیست سوالات تخصصی مطرح کنید میتوانید از آنها بپرسید روزتان چگونه گذشت؟برنامه‌نویسی برای آخر هفته چیست؟

 

۳_دنبال علائم بگردید.

به زبان بدن مخاطبان توجه کنید و دنبال علائم بگردید و از همه انتظار علائم یکسان را نداشته باشید.ممکن است فردی مشتاقانه به سخنان شما گوش دهد ولی فردی دیگر در صندلی خود فرورفته و مدام به ساعت خود نگاه میکند و آرزو میکند جای دیگری باشد!

 

۴_دنبال منفی گرایی بگردید.

افراد به شیوه های مختلف مخالفت خود را ابراز میکنند؛در بین افراد به دنبال کسانی باشید که مدام با بغل دستی خود در حال مکالمه هستند و از سخنرانی شما انتقاد میکنند.گاهی اوقات افراد خیلی موشکافانه به حرف های شما گوش میدهند و مدام در پی اشکال گرفتن از سخنان شما هستند.

توجه داشته باشید که دقت کردن به یک قسمت از زبان بدنی به تنهایی ممکن است تعبیری غلط بدست دهد؛قبل از اینکه نتیجه گیری کنید به تصویر کلی نگاه کنید.

 

۵_علائم علاقه مندی را ببینید.

علائم نشان دهنده علاقه مندی به شدت بارز هستند.برای مثال افرادی که به شما لبخند میزنند یا سر تکان میدهند و در حال نگاه کردن مشتاقانه هستند.

حالت آنها در صورتشان ممکن است کمی اخم آلود باشد این اخم ناشی از تمرکز آنهاست.

بنابراین مطمئن باشید آنها را در سخنرانی خود درگیر میکنید.

 

۶_علائم مربوط به چهره را حدس بزنید.

در برداشت های مربوط به تفاسیر بدن،چهره اثرگذارترین بخش است.حرکات ابرو و نگاه های چشم تا کج کردن لب ها به عنوان زبان کلی بدن هستند.همیشه به یاد داشته باشید یک علامت به تنهایی ممکن است علامت صحیح از آنچه شخص احساس میکند نباشد.

 

۷_حرکات دست و بازو را حدس بزنید.

در بخش پرسش و پاسخ به وضعیت دست و بازوی افرادی که پرسشی مطرح میکنند توجه کنید.اگر در حال نشستن هستند از آنها خواهش کنید که بایستد تا شما راحت تر با ایشان ارتباط برقرار کنید.

به عنوان مثال در نقاطی ممکن است آشکارا سر و دست خود را تکان دادن،علامت بیقراری باشد در حالی که این طرز حرکات بدن،با اغلب محاورات مخاطبان نقاط دیگر،همراه باشد.

 

۸_وضعیت پیش بینی نشده را مدیریت کنید.

تا حال به این موضوع فکر کرده آید که اگر روزی در حین سخنرانی شما انفجاری صورت گیرد یا فردی غش کند؛چه اتفاقی می افتد.

در این شرایط باید آرامش خود را حفظ کنید و از قبل آمادگی های لازم را در جهت کمک کردن به افراد داشته باشید.

 

۹_از گوش های خود استفاده کنید

شنیدن صدای پچ پچ بیانگر این است که حوصله مخاطبتان سر رفته است؛لازم است تمرکز خود را به سوی سخنرانی خود برگردانید؛ولی باید همواره به صدا هوشیار باشید.این سرنخ ارزشمند برای قضاوت در مورد خلق و خوی شماست.

 

۱۰_به پاها نگاه کنید.

چگونگی قرار گرفتن پاها به شما اطلاعات مفید میدهد.

برای مثال اگر مخاطبی پاهای خود را روی هم انداخته باشد نشان میدهد که درسخنرانی شما تامل میکند اما پاهای جفت شده میتوان نشان دهنده موافقت کلی باشد.

 

۱۱_به عادت ها توجه کنید.

غلب مردم بی اراده از زبان بدن خود استفاده میکنند؛اکثرا نگاه کردن به ساعت میتواند علامت کسل شدن و بی قراری باشد در حالی که جویدن مداد یا خودکار علامت تفکر است.با نگاهی مثبت نشستن ثابت علامت درگیری کلی و موافقت یا محتویات سخنرانی شما باشد.

 

۱۲_اخلالگران را شناسایی کنید.

اغلب اخلال ها به وسیله افرادی از مخاطبان که مایل به بر هم زدن جلسه هستند و از قبل هماهنگی کرده اند صورت میگیرد.افرادی که با آنچه شما میگویید مخالفند و آنهایی که به طور فعال مایل به ایجاد دردسرهستند.

در این شرایط میتوانید اندکی مکث کنید پس آنچه را تا کنون گفته اید خلاصه کنید و سپس ادامه دهید.

 

۱۳_با اخلالگران نظم جلسه برخورد کنید.

افراد با پیشنهاد های نامناسب قطع سخنرانی،سخنران را مضطرب میکنند؛در این شرایط شما باید مودب و درعین حال محکم باشید.دست کم گرفتن اخلالگران نظم میتواند به قیمت متزلزل شدن سخنرانی شما تمام شود.

هرگز با او وارد بحث نشوید؛موضوع را شفاف کنید تا جای بحثی باقی نمانده. اما اجازه دهید این اخلالگران پس از صحبت های شما نظرات خود را بیان کنند.

 

۱۴_با تعارض بین مخاطبان مقابله کنید.

اگر اختلاف نظر جدی بین مخاطبان،در سخنرانی شما را اخلال ایجاد کرد،به یاد داشته باشید که شما از دید مخاطبان به عنوان یک میانجی هستند.با اطمینان دادن به آنها که هر یک شانس صحبت کردن خواهند داشت،تنش را از بین ببرید و تا جایی که امکان دارد به سرعت تعادل را حفظ کنید.با یادآوری هدف سخنرانی به مخاطبان،آنها را به مسیر صحیح برگردانید.

 

۱۵_با خشونت مقابله کنید.

مخاطب ممکن است به علت عدم توافق ریشه ای نکات سخنرانی شما،عصبانیت از سخنرانی قبلی و موارد دیگر دچار خشونت شده باشد برای مقابله با خشونت میتوان آنها را تایید کرد.سعی کنید مخاطب خشن را با پذیرا بودن خلع سلاح کنید.وجود یک دوست و همکار در میان مخاطبان و طرح سوال از جانب ایشان میتواند آغازگر بحث جدیدی باشد و شما با پاسخ به سوال همکارتان جو را به حالت قبل برگردانید.

با توجه به این تکنیک ها شما علاقه مخاطبان را حفظ میکنید و این موفقیت بزرگی برای شما محسوب میشود.

     به اشتراک بگذارید

این مطالب را هم حتما بخوانید

_____________

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست